check map-marker close chevron-down phone twitter facebook envelope linkedin

Onbelaste kilometervergoeding stijgt niet in 2022

23-11-2021

De onbelaste kilometervergoeding van 0,19 euro per kilometer gaat ondanks de stijgende brandstofprijzen niet omhoog, zo laat het demissionaire kabinet weten.

De vergoeding is al sinds 2006 niet meer geïndexeerd, maar zelfs een verhoging van een cent kan de overheid miljoenen kosten, aldus NU.nl. Werknemers die weer wat vaker naar het werk gaan en daarvoor de auto pakken, merken de hoge brandstofprijzen in hun portemonnee.

De 19 cent is bij lange na niet genoeg, zegt Jan van Delft, voorzitter van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR). Als het bedrag verhoogd zou zijn in hetzelfde tempo als de inflatie, zou er nu een kilometervergoeding van 24 cent moeten zijn. ‘En dat is het minimum, eigenlijk zou je aan de 30 cent moeten zitten vanwege de gestegen vaste lasten en de brandstofprijs’, zegt Van Delft.

Geen indexatie

De VZR krijgt bijval van werkgeversorganisatie AWVN. ‘Wij hebben al heel vaak aangedrongen op indexatie, maar het lijkt er maar niet van te komen’, vertelt woordvoerder Jannes van der Velde.

Werkgevers zouden zelf natuurlijk ook meer kunnen betalen, maar doen dit niet. ‘Als je 25 cent gaat uitkeren, heb je opeens 6 cent loon erbij. Dat wordt administratief heel ingewikkeld en daar hebben bedrijven eigenlijk helemaal geen zin in’, legt Van de Velde uit. Zolang het onbelaste bedrag niet omhoog gaat, ‘heeft de medewerker pech’. ‘Uiteindelijk is het de politiek die dit bepaalt’, zegt hij.

Vrije ruimte

Op het ministerie van Financiën kaatst men de bal weer terug. Werkgevers mogen méér dan 19 cent per kilometer te vergoeden”, laat woordvoerder Jacco Neleman weten namens staatssecretaris Hans Vijlbrief. Hij wijst er verder op dat werkgevers hiervoor de vrije ruimte van de werkkostenregeling kunnen gebruiken.

Loonsverhogingen

Bij de vakbonden liggen de prioriteiten op dit moment ergens anders: meer geld erbij voor alle werkenden in plaats van alleen voor mensen die met de auto naar hun werk gaan. Zowel CNV als FNV zetten daarom vooral in op loonsverhogingen in de cao’s.

Thuiswerkvergoeding

De FNV wijst er nog op dat werkgevers ook op andere manieren personeel kunnen compenseren voor gestegen kosten, zoals via de werkkostenregeling of een mobiliteitsbudget. Met ingang van 1 januari 2022 is er met de thuiswerkvergoeding ook wel wat ruimte om werknemers te compenseren, aldus Annika Heerekop van de vakbond.

Als de Eerste en Tweede Kamer akkoord gaan, mogen werkgevers hun werknemers vanaf 1 januari 2022 2 euro per dag aan vergoeding geven voor kosten van het thuiswerken.

Publicatie van SalarisVanmorgen op 8 november 2021.